woensdag 2 juni 2010

Instructie informatievaardigheden

Wat vliegt de tijd! Toen ik vakantie had, was het makkelijk om met enige regelmaat een nieuw berichtje te schrijven, maar nu ik weer aan het werk ben, merk ik dat er zomaar anderhalve week voorbij gevlogen is zonder dat ik iets nieuws geschreven heb. Het zit kennelijk nog niet in mijn dagelijkste routine...

Ik heb nu even tijd om te schrijven, omdat ik zit te surveilleren bij een instructie. Er zijn zeven studenten ijverig bezig met onze nieuw ontwikkelde informatievaardigheden-instructie voor eerstejaarsstudenten in Blackboard, en ik hoef alleen maar vragen te beantwoorden en een beetje in de gaten te houden of ze serieus met de opdrachten bezig zijn. In het begin zijn er altijd wat vragen over hoe ze de instructie kunnen vinden in Blackboard en hoe lang het duurt, maar daarna gaan ze zelf aan de slag: alle opdrachten en teksten staan in Blackboard, dus ze kunnen overal zelf bij en er is nauwelijks ondersteuning nodig. Dat was ook een van de randvoorwaarden voor de instructie: weinig of geen instructeurs nodig. Het zou leuk zijn om met iedere student samen te werken aan de opdrachten, maar het gaat soms om groepen van een paar honderd studenten, en we hebben hier gewoon de mensen niet om die allemaal persoonlijke aandacht te geven. Ergens wel jammer, maar toch denk ik dat we met deze nieuwe instructie op de goede weg zijn. En vandaag levert het me blog-tijd op, dus dat is zomaar een extra voordeel!

Overigens wel grappig dat alle studenten vroegen hoe lang de instructie duurt, want dat stond in het mailtje dat ze ontvangen hebben. Er stond dat het van 13.00 tot 14.30 is en dat het twee lesuren duurt. Kennelijk is begrijpend lezen ook op universiteitsniveau nog erg lastig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten