zondag 23 mei 2010

Uitgebreid gekookt

Vandaag had ik lekker veel tijd en heb ik weer eens uitgebreid gekookt. Niet alleen voor vandaag, maar voor de komende week. Ik vind koken echt heel leuk en ontspannend, maar na een werkdag heb ik er lang niet altijd zin in...

Vandaag heb ik mijn eigen versie van Shepherds' Pie gegeten en daarvan nog genoeg over voor woensdag. Ik heb ook vast paprika-tomatensoep voor morgen en donderdag gemaakt. Daar bak ik morgen nog maiskoekjes bij, omdat ik denk dat dat wel een goede combinatie is. Ik heb afgelopen woensdag op een terras verse paprikasoep op en bedacht me bij het maken van mijn boodschappenlijstje, dat ik dat zelf wel een keer wilde maken. Verder heb ik voor dinsdag en vrijdag vast de "saus" voor pasta met kip en groene groenten gemaakt. Daar hoef ik alleen maar pasta bij te koken. En tenslotte heb ik wortelmuffins met pecannoten gemaakt, voor bij de koffie tijdens mijn laatste vakantiedagen en ook om volgende week mee naar mijn werk te nemen. Ik heb ze geglazuurd met een glazuur van poedersuiker en sinaasappelsap: licht oranje en het smaakt echt naar sinaasappel! Alles bij elkaar ben ik ongeveer drie uur bezig geweest, maar de rest van de week hoef ik vrijwel niets meer te doen, dus het was de tijd wel waard.

Paprika-tomatensoep
  • 3 paprika's en een ui grof snijden en fruiten in olie.
  • na vijf minuten 1/2 liter groentebouillon van een tablet en een blik tomatenblokjes erbij.
  • na een kwartier uit zetten en een beetje af laten koelen
  • als het een beetje afgekoeld is, pureren in de keukenmachine of met een staafmixer.
  • peper en paprikapoeder naar smaak erbij.
  • serveren met kleingesneden zwarte olijven en een eetlepel crème fraiche
Shepherds' Pie
  • ui, prei en champignons fruiten in olie.
  • gehakt erbij en rulbakken.
  • gehaktmengsel in ovenschaal doen en er kleingesneden worteltjes en doperwten bij doen.
  • 1-persoonsblikje champignonssoep losroeren met flinke eetlepel mosterd.
  • soep met mosterd over gehakt en groente gieten en alles goed mengen.
  • aardappelpuree maken (uit pakje) en over de vulling heen verdelen.
  • 20 minuten bakken in voorverwarmde oven op 200 graden.
(Als je hem niet direct bakt, kun je de ongebakken pie in de koelkast bewaren. De baktijd is dan ongeveer 45 minuten)

Pasta met kip en groene groenten
  • pan water aan de kook brengen; sperziebonen erin en ongeveer 10 minuten koken; doperwten twee minuten later toevoegen.
  • gedeeltelijk gekookte groente afgieten en onder de koude kraan af laten koelen.
  • ui en champignons vijf minuten fruiten.
  • flinke hoeveelheid Italiaanse kruiden uit eigen tuin (balkon) meebakken, bijvoorbeeld salie, tijm, rozemarijn, oregano, marjolein.
  • na een paar minuten in blokjes gesneden courgette meebakken.
  • afblussen met flinke scheut citroensap en door gekookte groente mengen.
  • gerookte kip kleinsnijden en door groente mengen.
  • af laten koelen en in de koelkast bewaren
Een paar dagen later:
  • pasta koken, groente/kipmengsel opwarmen en door de pasta mengen.
  • evt. scheutje olijfolie erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten